Lexiland - Geheimen ontcijferd, mysteries ontrafeld en een vriendschap voor het leven

978 90 483 0864 4

Emma is negen jaar oud wanneer haar tweelingzus Laura op hun verjaardag stikt in een stuk slagroomtaart. Of was er misschien iets anders aan de hand? Vanaf dat moment is alles anders...

Meer details

€ 14,99

Meer informatie

Emma is negen jaar oud wanneer haar tweelingzus Laura op hun verjaardag stikt in een stuk slagroomtaart. Of was er misschien iets anders aan de hand? Vanaf dat moment is alles anders. Emma is geen deel meer van een tweeling, haar ouders ruziën de hele dag door en haar broertje krijgt alle aandacht. Emma voelt zich onzichtbaar, zowel thuis als op school. En sinds kort hoort ze ook nog de stem van haar dode zus, die probeert haar met haar problemen te helpen. Maar nog steeds is Emma eenzamer dan ooit.

Tot op een dag een bijzonder meisje haar leven binnenwandelt. Lexi is eigenzinnig, uitbundig en tegelijkertijd een groot mysterie. Met haar wilde bos rode krullen en een ooglapje is ze bovendien een aparte verschijning. Wat is er met haar gebeurd, waar komt ze vandaan? Ze is één groot mysterie voor Emma, een mysterie dat langzaam wordt ontrafeld wanneer de twee elkaar beter leren kennen. De vriendschap vormt zich traag en het gaat niet vanzelf, maar wanneer Emma en Lexi elkaar eindelijk vinden ontstaat een bijzondere band. Beiden hebben ze een verlies moeten verwerken, en daarmee moeten leren leven. Geheimen worden ontmaskerd, mysteries ontrafeld en zo ontstaat er een vriendschap voor het leven. Lexiland is een bijzonder verhaal over rouwen, vriendschap en het vinden van je eigen identiteit.

“Mijn zusje overleed op 1 maart, wat behoorlijk irritant was omdat het op mijn verjaardag gebeurde. Het was onze verjaardag. Laura was mijn eeneiige tweelingzusje. Het ging megasnel en de huisarts zei: ‘Het deed geen pijn.’ Waarop ik zei: ‘Gelukkig heeft ze nog wel al haar cadeautjes kunnen uitpakken.’ Mama vond dat bepaald niet grappig. Ik zei dat ik niet probeerde grappig te zijn, maar dat als het mij was overkomen, als ik was gestikt in een stuk verjaardagstaart, als het mijn laatste verjaardag ooit zou zijn, ik ook heel graag eerst mijn cadeautjes had willen uitpakken.”

Suzi Moore groeide op in Manchester, maar woont momenteel met haar man in Somerset. Door haar werkervaring als nanny en onderwijsassistent is ze goed op de hoogte van wat kinderen leuk vinden om te lezen. In haar vrije tijd bakt Suzi graag bergen taarten en koekjes. Suzi’s eerste prentenboek, Little One’s Bedtime, verscheen in 2011. Lexiland is haar eerste roman voor oudere lezers.

“Dit is één van die magische boeken die je tegelijkertijd doen lachen en huilen. Vanaf de eerste regel wist ik dat ik verdrietig zou worden, maar dan zegt het hoofdpersonage iets dat je in de lach doet schieten. Ik betrapte me er op dat ik stiekem rondkeek, in de hoop dat niemand me zag lachen om zo’n tragische situatie.”

Serendipity Reviews (Engelse boekenblog) – 29 januari 2013

Recensie NBD Biblion, 07/08/2013:

Laura, het tweelingzusje van Emma (10, ik-figuur) is overleden, uitgerekend op hun verjaardag. Emma denkt dat Laura is gestikt in een stuk taart. Daarmee wordt de quasi-grappige toon gezet. De sfeer doet denken aan 'Leven van een loser' en 'Dagboek van een muts', zonder illustraties. Dit contrasteert met het enorme verdriet dat onder de oppervlakte woekert bij alle gezinsleden. Stukje bij beetje wordt duidelijk wat zich precies heeft afgespeeld; waarom moeder Fiona zo geïrriteerd is en Ruben telkens dwars ligt. De gedachten van Emma worden afgewisseld met dialogen die zijn weergegeven als in een toneelstuk, met witregels en de naam van de spreker ervoor.

De komst van het nieuwe klasgenootje Lexi, met haar eigen problemen, zorgt uiteindelijk voor acceptatie van het verlies door alle partijen. Het laatste woord is aan laura. Niet helemaal gespeend van clichés. Door uitgekiend gebruik te maken van de drie 'verleiders' van jeugdliteratuur - herkenning, humor en spanning - weet de debuterende schrijfster de gevoelens van kinderen en volwassenen rond pijn, dood en verdriet op ontroerende wijze zichtbaar te maken. De opvallend luchtige toon maakt het verlies des te schrijnender. Biedt inzicht in problemen rondom de verwerking van de dood van een kind in een gezin.

Recensent: C. la Roi

Datasheet

Auteur:Suzi Moore
Aantal pagina's:256
Uitvoering:Gebonden
Nur:283
Verschijningsdatum:21-05-2013
Druk:1
ISBN/ EAN:978 90 483 0864 4
Leeftijd:10+

Recensies

Geen recensies beschikbaar.

Schrijf uw recensie

Lexiland - Geheimen ontcijferd, mysteries ontrafeld en een vriendschap voor het leven

Emma is negen jaar oud wanneer haar tweelingzus Laura op hun verjaardag stikt in een stuk slagroomtaart. Of was er misschien iets anders aan de hand? Vanaf dat moment is alles anders...

Schrijf uw recensie

12 Andere producten in dezelfde categorie:

Klanten die dit product aangeschaft hebben kochten ook...